Marc Calmet: Com preparar un Dakar

Les dues primeres setmanes de gener, molta gent va poder seguir un dels
esdeveniments més importants del motor, possiblement la prova més dura per etapes
que existeix, el Dakar.
Una prova extrema amb casi 5000 km pel desert sense tenir camins marcats, només
amb l’ajuda d’un Roadbook proporcionat per l’organització en el qual els participants
hi hauran de saber navegar.
Des d’aquí ens agradaria compartir com vam gestionar i planificar una cursa d’aquesta
magnitud des del punt de vista de la preparació física, incloent tots el petits problemes
i entrebancs que vàrem haver de superar el 2020.

INICIS

Des de que coneixem el Marc, la paraula Dakar apareixia en algun moment,
normalment quan preparàvem curses on tenien un pes important com Bassella Race o
amb certa similitud, com Baja Aragón.

Tot i poder preparar bé la Bassella i treure’n un bon resultat amb la primera posició a
la Categoria Friends, finalment no va poder participar a la Baja Aragón degut a la
cancel·lació de la prova per la pandèmica (Covid-19). Això va fer que aprofitéssim totes
les curses que es podien disputar per anar agafant ritme de carrera, com per exemple
alguna del campionat estatal o el Rally Montes de Cuenca.

COM VA SER LA PREPARACIÓ?

Analitzant edicions anteriors, tant pel què fa etapes i durades, vam intentar combinar
exercicis de força amb treballs de resistència aeròbica, sense perdre de vista que
estàvem immersos en una pandèmia i les restriccions en moments van ser dures.

Per dur a terme aquesta tasca utilitzàvem la plataforma TrainingPeaks, la que ens
permetia conèixer en tot moment el seu estat de forma, les càrregues i un feedback
instantani de les sessions que s’anaven realitzant.

 

Aprofitant que en Marc és de Guardiola de Berguedà i el terreny ens permet molta
variabilitat, combinàvem diferents esports, ciclisme de carretera, de muntanya, carrera
a peu i com és evident enduro amb moto. A més a més, se li passava un programa
d’exercicis de força per reforçar i millorar la seva condició física, al mateix temps que
també es pensava en intentar reduir el risc de patir lesions en les zones o músculs més
implicats en el seu esport.

A part, també es va intentar quedar un cop per setmana per poder guiar el treball de
força i potenciar-ne el seu resultat. Alguns dies amb sessions de gimnàs dirigida, altres
amb entrenaments creuats, realitzant treball de resistència amb moto i treball
funcional de força. Aquestes sessions últimes, intentàvem simular la fatiga de cursa,
fatigant la musculatura utilitzada i després cronometra trams amb moto. Al mateix

 

 

temps, es van realitzar entrenaments de tirades llargues amb bici (tant de muntanya
com de carretera), amb el mateix objectiu de crear aquesta similitud de fatiga.
També ha estat fonamental l’entrenament específic de navegació que el Marc va
poder realitzar en diferents ocasions per tal de pilotar en les condicions més similars
possibles al que es trobaria al Dakar. Alguns d’ells els va realitzar a los Monegros, amb
terrenys desèrtics i amb una certa dificultat de navegació.

Ha estat una satisfacció haver pogut ajudar al Marc en aquesta difícil tasca de finalitzar
en la seva primera participació al Dakar.
Aquesta primera experiència i situacions viscudes ens ajudaran a poder ajustar millor
els entrenaments per intentar assolir millors resultats en el futur.